Seguretat viària i convivència
Activitats d’introducció

Activitat 1: La seguretat i els vehicles: cotxe, moto, bici i vianant
Observa i analitza els següents gràfics d’una enquesta que la Fundació RACC ha realitzat a usuaris i usuàries de Barcelona que es desplacen habitualment en el seu cotxe, moto, bici o bé a peu, per veure si es senten segurs i segures amb el seu transport. Després respon a les següents preguntes:
Et sents segur/a amb el teu transport?
- Quins són els usuaris/es que es senten més segurs/es amb el seu transport?
- Quins són els usuaris/es que senten major inseguretat amb el seu transport?
- Perquè creus que hi ha usuaris/es de diferents transports que no és senten del tot segurs/es en els seus desplaçaments? Quines poden ser les causes?
- Observa el següent gràfic de dades extretes de l’anuari estadístic d’accidents de trànsit a Catalunya, l’any 2016.
Morts i ferits greus segons transport a zones urbanes de Catalunya 2016
- Quins són els transports que tenen més usuaris/es morts o ferits greus? Es correspon amb els usuaris que veuen el seu transport com el més insegur?
- Segons l’anàlisi que has fet dels següents gràfics, omple la següent taula, col·locant el transport a la casella corresponent segons la seguretat del transport i els morts o ferits greus que té.
Activitat 2: Els espais compartits
Observa la següent taula, on s’explica quins són els espais que els usuaris/es comparteixen segons el seu transport.
Busca a internet i a l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles de Barcelona la definició dels espais compartits que has observat a l’anterior taula per comprendre quin espai ocupen al teu poble o ciutat.
Calçada, carril bici, vorera, zones 30, plataforma única.
A continuació, explica a la casella corresponent, quins són els principals conflictes que sorgeixen en els espais compartits entre les diferents maneres de moure’s, fixa’t en l’exemple.
Activitat 3: Les percepcions
Un dels motius de què els usuaris/es dels diferents transports no es senten segurs quan comparteixen espais, és perquè perceben que els usuaris/es dels altres vehicles tenen actituds de risc. Observa la següent taula amb les dades de l’enquesta que ha realitzat la Fundació RACC a usuaris/es de cotxes, motos, bicis i vianants de Barcelona, i analitza les percepcions de quin consideren que són els usuaris/es que tenen més actituds de risc i per tant, són mes perillosos.
Un cop has observat la taula, respon a les següents preguntes:
L’usuari habitual de cotxe, a qui considera més perillós?
- usuaris/es de cotxe i vianants.
- vianants i ciclistes.
- ciclistes i motoristes.
- usuaris/es de cotxe i motoristes.
L’usuari habitual de moto, a qui considera més perillós?
- conductors/es de cotxe.
- ciclistes.
- motoristes.
- vianants.
L’usuari habitual de bici, a qui considera més perillós?
- vianants.
- ciclistes.
- conductors/es de cotxe.
- motoristes.
Els vianants, a qui consideren més perillosos?
- ciclistes i motoristes.
- conductors/es de cotxe i vianants.
- ciclistes i conductors/es de cotxe.
- motoristes i vianants.
L’objectiu d’aquesta BIblioteca és aportar propostes didàctiques als mestres, professors i professionals de la seguretat viària, orientades a informar i formar als joves per una mobilitat més responsable, segura i sostenible.