La necessitat de viure en entorns més saludables i de protegir el planeta han fet aflorar la idea dissenyar ciutats i municipis més transitables o caminables en les que les persones són l’eix principal.

Apostar per ciutats caminables significa un canvi de perspectiva en el seu disseny: planificant barris, places, avingudes i carrers en els quals els vianants tinguin més espai i no siguin dependents del cotxe en el seu dia a dia.

Les ciutats caminables són urbs amb millor salut, menys accidents i més sostenibles.

En aquest sentit, una ciutat caminable disposa d’espais verds, d’un servei de transport públic freqüent, de zones 30 i de comerç de proximitat que permeten accedir als serveis bàsics caminant.

Els beneficis d’una ciutat caminable

Caminar té molts avantatges. A més de ser bo per la salut, fomenta la interacció amb les persones, afavoreix el comerç de proximitat, redueix la petjada mediambiental i fomenta la igualtat social perquè tots som vianants.

Una ciutat caminable no elimina el cotxe sinó el que promou és reduir el seu ús, afavorint la utilització del transport públic, la bicicleta i els desplaçaments a peu.

Pontevedra i Vitòria, dos referents internacionals de ciutats caminables

Referent europeu, la ciutat de Pontevedra començà l’any 1999 a canviar el seu model urbà mitjançant mesures senzilles centrades a millorar la qualitat de vida dels seus habitants i visitants.

Va convertir el seu centre urbà en zona de vianants, molt abans que aquesta mesura es convertís en habitual. A més, va limitar la velocitat del trànsit a 30 km/h i a poc a poc va anar prioritzant l’ús de l’espai públic per als vianants.

L’any 2011 l’Ajuntament va posar en marxa la iniciativa Metrominuto, un plànol que segueix l’estètica dels del metro que indica la distància entre diferents punts de la ciutat i la mitjana de temps caminant que es triga a arribar entre ells.

Més de trenta anys després, la ciutat presumeix de zero morts per accidents de trànsit a l’any, un 67% d’estalvi en hidrocarburs i una política comercial que permet que el 91% de les compres a la ciutat puguin fer-se caminant.

Pontevedra ciutat que camina

L’any 2014 l’ONU va considerar Pontevedra com la ciutat europea més còmoda d’Europa per a viure.

Pel que fa a Vitòria, és reconeguda com una de les ciutats més sostenibles d’Europa.

Ha rebut nombrosos premis pel seu compromís amb la sostenibilitat urbana. L’any 2012 fou distingida com a Capital Verda Europea i el 2019 va obtenir el Global Green City Award avalat per l’ONU, en reconeixement la seva gran tasca per convertir-se en una ciutat sostenible i compromesa amb el medi ambient.

Mesures com la conversió en zona de vianants del centre urbà, el sistema eficient de recollida d’escombraries o el seu emblemàtic “anell verd” són algunes de les raons per les quals Vitòria va resultar guardonada.

La capital alabesa és la ciutat espanyola amb més zones verdes per habitant. Disposa de 42 m2 d’espais verds per habitant amb una distància inferior de dos minuts i mig caminant i compta amb 115.000 arbres de 285 espècies diferents.

Vitòria és una ciutat caminable que convida al passeig tant per la mobilitat quotidiana com per la pràctica de senderisme y altres esports.

Vitoria ciutat que camina

El disseny del seu anell verd permet realitzar itineraris envoltats de natura i garanteix una adequada connexió dels barris amb el centre de la ciutat. L’any 2016 Vitòria també va incorporar el seu ‘Metrominuto’ com a eina per impulsar la cultura de caminar.

La bicicleta és un vehicle molt present als carrers de Vitòria. Amb més de 150 kms. de carrils bici, és la segona millor ciutat espanyola per a la mobilitat ciclista perquè és la que té més extensió de carril bici per habitant.

Com expliquem en aquest article, Viladecans var ser una de les ciutats guanyadores dels European Green Cities 2025 atorgat per la UE.

JOVES I MOBILITAT REPTE #17
Notícies

Noves mesures a Barcelona per millorar la convivència entre bicicletes, patinets i vianants

Barcelona, una ciutat constantment en transformació per adaptar-se als canvis en la mobilitat urbana, està implementant noves mesures per millorar la convivència entre els diferents actors del trànsit. Una d’aquestes iniciatives és la instal·lació de senyals en diversos punts estratègics de la ciutat, que indiquen als usuaris de bicicletes i patinets la necessitat de baixar dels seus vehicles i continuar la ruta a peu en zones específiques.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí