Diversos punts de la xarxa viària secundària de Tarragona disposen de sensors intel·ligents per alertar de la presència d’animals salvatges, ciclistes i condicions de gel en trams amb elevada sinistralitat.

Es tracta d’una prova pilot impulsada per la Diputació de Tarragona, en col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’Institut Tecnològic Eurecat, destinada a incrementar la seguretat a les carreteres.

La combinació de sensors avançats i senyalització intel·ligent pot marcar una gran diferència en la prevenció d’accidents i la protecció de tots els usuaris de la carretera.

En el marc d’aquesta ambiciosa iniciativa, durant els darrers dos anys s’han instal·lat els sensors intel·ligents a uns 1.000 kilòmetres de carretera. Aquests sensors tenen la capacitat d’activar senyals específiques segons el perill detectat.

Per exemple, en una sortida amb poca visibilitat, els sensors poden avisar de la presència d’un vehicle; en altres trams, poden alertar sobre la presència d’animals salvatges; o, en zones freqüentades per ciclistes, els sensors detecten l’entrada de bicicletes i calculen el temps que hi seran presents.

Segons la informació recavada pels sensors s’activa una senyalització específica que adverteix als conductors per tal que extremin les precaucions davant d’una situació de risc.

Tecnologia i seguretat viària: gestió intel·ligent de la xarxa de carreteres

Aquest projecte pioner representa un pas endavant en la utilització de la tecnologia per a la seguretat viària. Permetrà implementar mesures innovadores per identificar quines són les més efectives i com es poden millorar per a futures aplicacions en altres trams problemàtics.

Actualment, s’estan recopilant dades sobre l’eficiència d’aquest sistema de senyalització intel·ligent. L’objectiu és estendre aquesta tecnologia a la resta de la demarcació, amb l’esperança de reduir la sinistralitat en els punts més crítics de la xarxa de carreteres secundàries de Tarragona.

La col·laboració entre institucions i la utilització de la tecnologia avançada estan demostrant ser claus per fer front als desafiaments de la seguretat viària del futur.

A mesura que es recullen i analitzen les dades, es podran fer ajustos i millores per optimitzar el sistema. Aquesta adaptabilitat és un dels grans avantatges d’utilitzar tecnologia avançada en la gestió viària.

A llarg termini, l’objectiu és que aquesta iniciativa no només redueixi el nombre d’accidents, sinó que també serveixi com a model per a altres regions que busquen solucions innovadores per a la seguretat viària.

En definitiva, aquesta prova pilot és un exemple excel·lent de com la tecnologia pot ser utilitzada per millorar la vida de les persones, fent les carreteres més segures i eficients per a tothom.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí