Per primera vegada a la història, dues capitals europees van enregistrar l’any passat zero víctimes mortals de ciclistes i vianants, els col·lectius més vulnerables en el sistema viari. Tota una fita històrica aconseguida per les ciutats d’Oslo (capital de Noruega) i Hèlsinki (capital de Finlàndia), ciutats amb una població similar d’uns 600.000 habitants.

A més, en el cas d’Oslo només es va enregistrar la mort d’un conductor de turisme, mentre que en el cas d’Hèlsinki es van enregistrar tres víctimes: un conductor de turisme i dos motoristes. Per tal d’aconseguir aquests resultats, els responsables del trànsit a la capital noruega van aplicar una sèrie de mesures que van contribuir a reduir el trànsit d’automòbils, l’establiment de límits més baixos de velocitat i la millora de les seves infraestructures viàries, especialment al voltant de les zones escolars per a millorar la seguretat de la comunitat educativa.

I respecte a Hèlsinki, destaca la implantació de les zones 30 al centre de la ciutat, així com la creació de reductors de velocitat, cruïlles pels vianants i rotondes. I als barris residencials, les vies s’han dissenyat per a fomentar o induir als conductors a circular a velocitats molt baixes.

A més dels positius resultats aconseguits a la seva capital, Noruega va enregistrar al 2018 la mortalitat més baixa de la Unió Europea: 20 morts per milió d’habitants i, sorprenentment, cap víctima mortal de menors entre els 0 i els 15 anys d’edat. Des de 2010, és el país que ha aconseguit la major reducció de morts a la carretera.

Totes aquestes dades s’han donat a conèixer a l’informe How safe iswalking and cyclingin Europe? del European Transport Safety Council (ETSC), que examina les dades disponibles més recents sobre els nivells de seguretat de vianants i ciclistes a Europa.