En un món cada cop més urbanitzat, la mobilitat s’ha convertit en un dels reptes més urgents i crucials que hem de gestionar. La clau del futur de la mobilitat no resideix en crear nous mitjans de transport revolucionaris, sinó en optimitzar i integrar les solucions ja existents d’una manera més eficient i sostenible.

El ferrocarril continua sent un dels sistemes de transport més eficients per moure grans quantitats de persones entre les ciutats. Gràcies als carrils bici, cada cop més freqüents en moltes ciutats, les bicicletes estan tornant a guanyar terreny i siguin una opció viable per als desplaçaments urbans, integrant-se amb altres mitjans de transport com els patinets elèctrics.

No obstant això,

L’autèntic canvi en la mobilitat del futur no radica únicament en els mitjans de transport, sinó en la forma com els utilitzem.

Cap a una mobilitat compartida i flexible

Estem entrant en una era on la mobilitat compartida i flexible està guanyant terreny de manera contundent.

Cada cop hi ha menys persones que es limiten a una única opció de transport.

Els ciutadans opten per una combinació de diferents mitjans de transport segons les seves necessitats i circumstàncies, desplaçant-se amb metro per anar a treballar, agafant una moto de lloguer per anar a sopar amb amics i llogant un cotxe per passar el cap de setmana fora de la ciutat amb la família.

Una nova forma de concebre la propietat dels vehicles

La mobilitat compartida i flexible està canviant la forma com concebem la propietat dels vehicles privats.

El model tradicional d’un cotxe parat a l’aparcament durant la major part del temps per ser utilitzat només en ocasions puntuals ja no té sentit per a moltes persones. En lloc de lligar-se a la propietat d’un vehicle, cada cop més ciutadans opten per l’ús compartit dels vehicles disponibles, triant el mitjà de transport més convenient i eficient en cada moment.

És en aquest context que les plataformes de ‘Mobility as a Service’ MaaS (mobilitat com a servei), estan emergint com a solució clau per a la mobilitat urbana del futur.

Aquestes plataformes busquen unificar tots els serveis de transport en una sola aplicació mòbil, permetent als usuaris accedir a una varietat d’opcions de transport, des del transport públic fins al lloguer de bicicletes o cotxes, amb la comoditat d’un sol clic.

Algunes empreses ja treballen en aquesta direcció, integrant serveis de lloguer de vehicles i reserves de transport públic en una única aplicació. A Barcelona, per exemple, l’empresa pública Barcelona Serveis Municipals (BSM) ha llançat Smou, que unifica la zona d’aparcament regulat, el servei de lloguer de bicicletes públiques (Bicing) i els aparcaments municipals en una sola plataforma.

La planificació urbana i l’ús de l’espai públic en el futur de la mobilitat

A més dels canvis en la manera com ens desplacem, el futur de la mobilitat també ha de considerar els canvis en la planificació urbana i l’ús de l’espai públic.

Les ciutats europees estan adoptant noves estratègies per reduir la dependència del vehicle privat i prioritzar altres formes de transport més sostenibles i eficients.

Des de la creació de superilles i eixos verds a Barcelona fins a la implementació de zones de baixes emissions a Londres, les ciutats estan redefinint els seus espais urbans per fer-los més habitables i sostenibles per als seus habitants.

En resum,

el futur de la mobilitat requereix una visió que integri tant la tecnologia com el canvi de mentalitat dels ciutadans.

Només així podrem crear ciutats més sostenibles, inclusives i eficients des del punt de vista de la mobilitat, assegurant que les generacions futures puguin gaudir d’un entorn urbà més habitable i saludable.

JOVES I MOBILITAT REPTE #17
Notícies

Noves mesures a Barcelona per millorar la convivència entre bicicletes, patinets i vianants

Barcelona, una ciutat constantment en transformació per adaptar-se als canvis en la mobilitat urbana, està implementant noves mesures per millorar la convivència entre els diferents actors del trànsit. Una d’aquestes iniciatives és la instal·lació de senyals en diversos punts estratègics de la ciutat, que indiquen als usuaris de bicicletes i patinets la necessitat de baixar dels seus vehicles i continuar la ruta a peu en zones específiques.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí