El RACC ha presentat el “2n Baròmetre RACC del Ciclista Urbà a Barcelona”, un estudi que analitza, per segon any consecutiu, els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en bicicleta per la ciutat.

En els darrers 10 anys, la bicicleta s’ha consolidat com a mode de transport a la ciutat de Barcelona i, malgrat que encara és minoritari, és el que més creix en nombre de viatges. Un any després de la primera edició d’aquest Baròmetre, la xarxa de carrils bici és més extensa, el Bicing s’ha renovat i ha incorporat bicicletes elèctriques, ha finalitzat la moratòria que permetia circular per les voreres de l’Eixample i s’ha triplicat el nombre de bicicletes compartides d’operadors privats.

A més, el patinet elèctric i altres vehicles de mobilitat personal han irromput amb força i conviuen en el mateix espai urbà. Davant d’aquest creixement de l’ús de la bicicleta i de la ràpida transformació de la mobilitat, també apareixen reptes que s’han d’afrontar i resoldre. Per això, amb l’objectiu de millorar la mobilitat de totes les persones que es desplacen per la ciutat, el RACC ha estudiat la situació de la bici des del punt de vista de l’usuari, amb l’objectiu d’identificar els aspectes a millorar i l’evolució del darrer any, afavorir la convivència entre els diferents modes de transport i garantir la seguretat de tots.

Algunes dades d’interès d’aquest estudi són:

  • Diàriament 68.000 persones es mouen en bicicleta per la ciutat de Barcelona, un 8% més que fa un any. El RACC ha realitzat una enquesta per conèixer els seus hàbits i la seva opinió sobre l’ús de la bicicleta.
  • El 44% de les persones que van en bicicleta fa menys de 2 anys que la utilitzen com a mitjà de transport habitual.
  • El 77% de les persones que opten per serveis privats de bikesharing fa menys d’un any que es desplacen en bici.
  • El 13% dels ciclistes abans utilitzaven el cotxe o la moto per als desplaçaments que ara fan en bicicleta,

El principal motiu que tenen els ciclistes per desplaçar-se en bici és la rapidesa, seguida dels beneficis per a la salut i la comoditat que ofereix aquest mitjà de transport..

En relació a la seguretat i la infraestructura, l’aspecte que els ciclistes valoren pitjor és la prohibició de circular per les voreres de menys de 5 metres (les de l’Eixample de Barcelona).

D’altra banda, el volum de bicicletes i VMP (vehicles de mobilitat personal) comptabilitzats ha estat superior al de fa un any: la presència de ciclistes ha crescut un 4% i els VMP s’han multiplicat quasi per quatre. Davant d’aquest increment, i amb l’objectiu d’analitzar la mobilitat dels usuaris de VMP, el RACC també els ha preguntat sobre els seus hàbits:

  • La meitat de les persones que es desplacen amb un vehicle de mobilitat personal abans feien una mobilitat activa (a peu o en bici) mentre que 1 de cada 10 prové del cotxe o la moto: el 33% afirma que abans anava en transport públic, el 28% a peu, el 13% en bicicleta, el 6% en moto, el 4% en cotxe i la resta utilitzava altres mitjans.
  • El 71% dels enquestats fa menys d’1 any que utilitza el VMP per desplaçar-se.

Més informació