En els vuit primers mesos transcorreguts des de l’entrada en vigor de la normativa de 30 km/h com a velocitat màxima en carrers amb un únic carril per sentit -de maig a desembre de 2021- la sinistralitat viària a les ciutats s’ha reduït en un 14%, la qual cosa suposa 38 morts menys. En concret, durant aquest període s’han produït 222 sinistres mortals urbans en els quals han perdut la vida 227 persones. Aquestes xifres suposen una reducció del 17% dels atropellaments d’usuaris vulnerables i un 22% menys de persones majors de 64 anys.

Són dades que s’han donat a conèixer amb motiu del primer aniversari de l’entrada en vigor de la modificació del Reglament General de Circulació (RGC) que fixava la creació de les zones 30 en vies urbanes d’un únic sentit, és a dir, de les vies on la velocitat màxima autoritzada és de 30 km/h, amb l’objectiu principal de reduir la sinistralitat en l’entorn urbà. Es calcula que les vies públiques d’un únic carril per sentit de circulació són aproximadament entre el 60 i el 70% dels carrers d’Espanya.

Aquesta és una mesura avalada per estudis realitzats per diferents organismes, com l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i l’Organització Mundial de la Salut (OMS), on assenyalen una relació directa entre velocitat i sinistralitat. Així, per exemple, aquests estudis determinen que en un atropellament per un vehicle que circuli a 30 km/h de velocitat, el risc de defunció és d’un 10%. Un percentatge que s’eleva al 90% en cas que l’atropellament es dugués a terme per un vehicle que circuli a 50 km/h de velocitat.

Segons estudis d’altres entitats, el 70,3% dels conductors espanyols compleix amb el límit de 30 km/h en aquest tipus de vies urbanes d’un únic sentit, sent Barcelona la ciutat la més respectuosa amb la norma de les zones 30, on gairebé 8 de cada 10 conductors circula per sota d’aquests límits de velocitat.

JOVES I MOBILITAT REPTE #17
Notícies

Noves mesures a Barcelona per millorar la convivència entre bicicletes, patinets i vianants

Barcelona, una ciutat constantment en transformació per adaptar-se als canvis en la mobilitat urbana, està implementant noves mesures per millorar la convivència entre els diferents actors del trànsit. Una d’aquestes iniciatives és la instal·lació de senyals en diversos punts estratègics de la ciutat, que indiquen als usuaris de bicicletes i patinets la necessitat de baixar dels seus vehicles i continuar la ruta a peu en zones específiques.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí