Els ‘zentennials’ han canviat la seva manera de veure la mobilitat. Si abans el cotxe era un símbol d’estatus i independència per als joves, ara prioritzen l’agilitat del transport, la facilitat d’aparcament, l’economia i la sostenibilitat. Aquest canvi generacional va ser analitzat en un acte organitzat per Prensa Ibérica amb el patrocini d’Acciona.

La taula rodona “La nova movilidaz: mitjans de transport per la Generació Z” es van analitzar les tendències de mobilitat urbana marcades pels joves.

El cotxe continua sent una prioritat en la mobilitat dels Zentennials?

La taula rodona va estar composta per Ada Santana Aguilera, diputada al Congrés dels Diputats; Mariano Urraco, professor de Sociologia a la Universitat Complutense de Madrid; i Juan José Conde, responsable de Desenvolupament de Negoci i Estratègia B2B de Mobilitat d’Acciona.

La moderadora, Marina Portero, directora creativa i host de Código Nuevo, va obrir el debat amb els experts amb dues preguntes: continua sent el cotxe una prioritat per a la Generació Z? Com veuen les noves generacions el transport urbà?

La diputada més jove del Congrés, Ada Santana Aguilera, va destacar que molts joves prefereixen el transport públic respecte al cotxe privat, fins i tot si en tenen un “per què els surt més rendible agafar el metro, l’autobús o un tren. La dificultat d’aparcament contribueix a aquesta preferència per una mobilitat més pràctica i sostenible”.

Per la seva banda, Juan José Conde va afirmar que “el vehicle elèctric ha arribat per quedar-se”, citant que un conegut model de vehicle elèctric va ser el més venut a Europa el 2023. Conde va subratllar la importància de la consciència ecològica entre els joves i la necessitat de millorar les infraestructures de càrrega, proposant solucions com les bateries intercanviables.

El professor de sociologia Mariano Urraco va comparar la generació Z amb les anteriors, assenyalant que abans la mobilitat era més puntual. Avui dia, pel funcionament del mercat laboral, els joves es mouen constantment per la ciutat, el país i  fins i tot per l’estranger.

A més, Urraco va destacar que la precarietat laboral influeix en la decisió de no adquirir vehicles i afavoreix l’ús de models com el sharing o la mobilitat sota demanda.

La mobilitat és una part essencial de la manera com les generacions més joves es relacionen amb el món.

Respecte a l’impacte dels canvis generacionals en el mercat, l’expert d’Acciona va explicar que la nova mobilitat s’està desenvolupant sota tres eixos principals: les tecnologies elèctriques, la connectivitat que permet reservar i compartir vehicles, i un marc regulador d’infraestructures i normatives.

La Generació Z està composta per joves que van néixer entre mitjans dels anys noranta i el 2011. Es tracta de la primera generació que ha crescut completament en l’era digital, amb accés a telèfons intel·ligents, xarxes socials i Internet des de ben jove. Se’ls coneix com a nadius digitals.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí