Diferents ciutats de tot el món estan començant a implantar un nou model urbà, capaç de compatibilitzar el canvi climàtic i millorar la qualitat de vida dels ciutadans. Es tracta de la ciutat dels 15 minuts.

Aquest nou model, també conegut com a ‘cronociutats’, cerca que els seus ciutadans puguin accedir als principals serveis (treball, escoles, hospitals, supermercats, centres culturals i esportius) a tan sols un quart d’hora caminant o amb bicicleta des de les seves llars.

París ha estat la ciutat pionera d’aquest moviment, però altres urbs com Londres, Milà, Nantes o Detroit ja estan duent a terme actuacions urbanístiques en alguns dels seus barris per a acostar els serveis essencials als seus habitants. I en ciutats com Melbourne o Portland han fixat en 20 minuts el seu radi d’acció. El cas més extrem el trobem a Suècia, on es parla de les ciutats d’un minut.

A Espanya, aquesta nova manera d’administrar una ciutat, té el seu exemple més rellevant a Pontevedra, que ja fa anys va posar als vianants en el centre de les seves prioritats. Barcelona, Vitòria, València, Palma o Logronyo són altres exemples de ciutats que han dissenyat actuacions de diferent índole per a millorar la vida urbana.

Sigui un model o un altre, l’objectiu és el mateix: guanyar temps personal i protegir el medi ambient, evitant desplaçaments innecessaris. Guanyar en qualitat de vida urbana, amb més protagonisme per a vianants i ciclistes i menys per als automòbils.