Les persones que utilitzen la bicicleta almenys una vegada a la setmana en l’estat espanyol passen de 8,1 a més d’11 milions, cosa que significa un creixement del 40% dels usuaris entre 2019 i 2022.

En paral·lel, i com a resultat dels rècords en vendes de bicicletes en els últims anys marcats per la pandèmia, també s’ha incrementat el nombre de bicicletes en les llars espanyoles: més del 75% té alguna, i els models de bicicleta urbana guanyen terreny.

D’altra banda, els ciutadans i ciutadanes valoren positivament l’ampliació i millora de la infraestructura i els serveis públics de bicicleta dels últims anys, com els carrils bici, aparcaments i sistemes de bici pública compartida; i demanen que es continuïn expandint les polítiques públiques a favor de la bicicleta.

Aquestes són algunes de les conclusions del Baròmetre de la Bicicleta 2022, l’estudi més gran a escala estatal sobre l’ús d’aquest mitjà de transport sostenible i actiu que, des de 2008 i de manera bianual realitza la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta.

Segons aquest estudi, l’ús de la bicicleta a Espanya creix més de 4 punts percentuals respecte a l’última edició de 2019, seguint la tendència dels estudis anteriors. L’any 2022, un 57,1% de les persones residents a Espanya (d’entre 14 i 70 anys), és a dir, prop de 20 milions de persones, utilitza la bicicleta amb una certa freqüència. Així, des de l’any 2008 fins a 2022, els ciclistes habituals s’han multiplicat gairebé per tres, passant de poc més del 10% al 32,5%.

També creix notablement el nombre de persones que es desplacen amb bici diàriament i les que la utilitzen per a anar al treball o al centre d’estudis. Aquestes últimes, s’han incrementat entre 10 i 11 punts respecte fa tres anys i suposen ja al voltant del 30% d’usuaris de la bicicleta.

Encara que l’ús de la bicicleta hagi crescut de manera notable, el percentatge d’accidentalitat pràcticament no ha variat en els últims tres anys: un 16,7% de les persones que usen la bicicleta ha tingut algun accident amb ella en els darrers cinc anys. L’any 2019, el percentatge era del 16,2%.

Segons el Baròmetre de la Bicicleta 2022, els principals frens per a l’ús de la bicicleta en ciutat estan relacionats amb el trànsit motoritzat i la perillositat que comporta. La meitat de la població (54%) apunta al perill per la circulació, el trànsit i la falta de facilitats entre els inconvenients d’anar amb bicicleta.

Les bicis per ciutat

Fent una anàlisi geogràfica sobre l’ús de la bicicleta en les principals ciutats espanyoles, destaca que:

– València, Barcelona i Màlaga són les ciutats on s’utilitza més la bicicleta per a anar a treballar

– València i Sevilla són les ciutats on s’utilitza més la bici per a anar a estudiar

– Màlaga i Barcelona són les ciutats on més s’utilitza la bici per a altres desplaçaments quotidians

– Saragossa, Barcelona, Sevilla i València són les ciutats on més es destaca els grans avantatges que suposa la bicicleta per a la mobilitat

JOVES I MOBILITAT REPTE #17
Notícies

Noves mesures a Barcelona per millorar la convivència entre bicicletes, patinets i vianants

Barcelona, una ciutat constantment en transformació per adaptar-se als canvis en la mobilitat urbana, està implementant noves mesures per millorar la convivència entre els diferents actors del trànsit. Una d’aquestes iniciatives és la instal·lació de senyals en diversos punts estratègics de la ciutat, que indiquen als usuaris de bicicletes i patinets la necessitat de baixar dels seus vehicles i continuar la ruta a peu en zones específiques.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí