A Catalunya, cada any moren atropellades una mitjana de 42 persones i es registren més de 300 ferits de gravetat, segons dades del Servei Català del Trànsit (SCT).

Prenent com a referència des de l’any 2010, més de 450 persones han estat víctimes mortals d’un atropellament en els últims 12 anys, amb especial incidència entre els vianants de més de 65 anys, que han suposat un 50% del total de les víctimes registrades.

Un 68% dels atropellaments mortals passen a les vies de les ciutats o dels pobles, superant als que es produeixen a les carreteres interurbanes.

Per prevenir aquest tipus d’accidents, el Servei Català de Trànsit ha realitzat recentment una campanya de prevenció amb la col·laboració de les policies locals de diversos municipis que s’ha centrat a combatre els comportaments dels conductors que posin en perill la seguretat dels vianants a les zones urbanes.

En aquesta campanya s’ha incidit en la manca de respecte als passos de vianants, les infraccions comeses a les illes de vianants o la circulació prohibida per les voreres, amb especial vigilància a les zones per a vianants i d’altres espais on aquests tenen prioritat.

Una de les ciutats on s’ha portat a terme aquesta campanya ha estat Barcelona, on les persones vianants implicades en sinistres de trànsit són un dels col·lectius amb més vulnerabilitat, atesa la gravetat de les lesions de les persones accidentades, que representen el 30,5% de les ferides greus i el 41,3% de les morts a la ciutat.

Per anar segurs a peu

En zona urbana les principals actituds inadequades de vianants i conductors que cal evitar són:

  • No respectar els semàfors: passar en vermell.
  • Travessar sense mirar a l’esquerra i a la dreta per assegurar-te que ho pots fer sense risc.
  • Irrupció, els vianants, per zones no habilitades en situacions en què poden haver-hi riscos potencials relacionats amb la circulació de vehicles. (per exemple, amb les distraccions per l’ús del mòbil).
  • Desplaçar-se, els vianants, per itineraris no reglamentaris però que es perceben com a itineraris correctes.
  • Envair, els vehicles (com els patinets elèctrics, però també les motocicletes que aparquen a les voreres, per exemple), zones de circulació exclusives per a vianants que obstaculitzen els seus itineraris segurs i preferents, i que els obliga a optar per rutes alternatives que poden comportar perills.
JOVES I MOBILITAT REPTE #17
Notícies

Noves mesures a Barcelona per millorar la convivència entre bicicletes, patinets i vianants

Barcelona, una ciutat constantment en transformació per adaptar-se als canvis en la mobilitat urbana, està implementant noves mesures per millorar la convivència entre els diferents actors del trànsit. Una d’aquestes iniciatives és la instal·lació de senyals en diversos punts estratègics de la ciutat, que indiquen als usuaris de bicicletes i patinets la necessitat de baixar dels seus vehicles i continuar la ruta a peu en zones específiques.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí