Sobre l’ús dels nous vehicles 

Sobre l’ús de les bicicletes

=

Un 40,6% de la població de Catalunya és usuària de la bicicleta, és a dir, uns 2,5 milions de catalans.

=

El 27’8% dels joves de 12 a 24 anys de Catalunya són usuaris de bicicletes, mentre que el 7’9% mai o gairebé mai fan servir la bicicleta i el 5’2% no hi sap anar.

=

De la població estudiant a Catalunya, el 67% va en bicicleta al centre d’estudis.

=

Cada dia, 68.000 persones es desplacen en bicicleta pels carrers de Barcelona.

=

Al 2016 es van vendre gairebé 1,7 milions de bicicletes elèctriques a la Unió Europea, 17 vegades més que al 2006.

Sobre l’ús dels patinets elèctrics

=

La presència de patinets als carrils bici de Barcelona s’ha multiplicat gairebé per quatre respecte al 2018.

=

Un 71% dels usuaris del patinet a Barcelona fa menys d’un any que el fa servir. La meitat anaven a peu o en bici i han decidit fer el canvi.

=

Els patinets elèctrics es van veure involucrats al 2018 en 273 accidents a Espanya, produint-se 5 víctimes mortals..

=

A l'agost de 2018, a Esplugues de Llobregat, es va produir la primera mort d'un vianant per l'atropellament d'aquest tipus de vehicles..

=

Els accidents amb patinets elèctrics acostumen a estar protagonitzats per usuaris joves (29 anys de mitjana) i la principal causa és l’atropellament per turismes i autobusos (57%)..

=

El 65% dels usuaris dels patinets elèctrics circula sense protecció.

=

Un total de 7 de cada 10 espanyols creuen que els patinets suposen un perill per a la seguretat viària.

=

Un 79% demana l'ús de casc obligatori pels usuaris de patinets elèctrics i un percentatge similar vol que el vehicle disposi de timbre, llums o, fins i tot, que es matriculi..

Sobre els vehicles de mobilitat personal

=

Els vehicles de mobilitat personal van tenir la responsabilitat en el 90% dels casos, generalment per imprudències, descuits o per falta de perícia. Aquests sinistres van succeir sobretot a la calçada (33%) i a la vorera (28%), seguits a més distància pels passos de vianants (19%).

=

S'estima que actualment circulen per les ciutats espanyoles més de 20.000 vehicles de mobilitat personal.

=

Gairebé 11 milions de persones diuen estar disposats a utilitzar els vehicles de mobilitat personal com a mitjà de transport habitual i més de 2 milions asseguren tenir previst comprar-ne un en els propers mesos..

=

El 90% dels espanyols creuen que les seves ciutats “no estan preparades” per a integrar els vehicles de mobilitat personal..

=

A Europa les vendes de vehicles de mobilitat personal es dupliquen cada any: prop de 30.000 al 2017, 65.000 al 2018 i la previsió de superar els 140.000 al 2019.

Normativa dels vehicles de mobilitat personal

=

L’edat mínima per conduir un patinet elèctric és de 16 anys.

=

Ell casc és obligatori en vehicles de més de 25 kg, però és molt recomanat en la resta de casos.

=

Han de circular pels carrils bici, però no poden superar els 30 km/hora.

=

Els vianants sempre tenen prioritat.

=

Cal estacionar en espais habilitats.

Un projecte educatiu per reflexionar sobre la mobilitat

El concurs Joves i Mobilitat és un projecte educatiu que va néixer el 2007 per ajudar els estudiants d’entre 12 i 18 anys de Catalunya a reflexionar sobre la responsabilitat i els riscos que implica la conducció d’un vehicle. La profunda transformació de la societat en els últims anys i les implicacions que se’n deriven en termes de seguretat viària, necessitats quotidianes de desplaçaments i protecció de l’entorn han fet evolucionar el concurs cap a una visió molt més completa i transversal del que significa avui la mobilitat.

Per al desenvolupament del concurs, el RACC i el Servei Català de Trànsit ofereixen informació i eines didàctiques que ajuden el professorat a engrescar els alumnes i a treballar conjuntament a l’aula els temes suggerits.

Des del seu naixement, el certamen ha comptat amb la participació de més de 22.000 joves d’entre 12 i 18 anys que han donat la seva visió sobre la mobilitat amb un total de gairebé 15.000 treballs.

JOVES I MOBILITAT REPTE #17
Notícies

Noves mesures a Barcelona per millorar la convivència entre bicicletes, patinets i vianants

Barcelona, una ciutat constantment en transformació per adaptar-se als canvis en la mobilitat urbana, està implementant noves mesures per millorar la convivència entre els diferents actors del trànsit. Una d’aquestes iniciatives és la instal·lació de senyals en diversos punts estratègics de la ciutat, que indiquen als usuaris de bicicletes i patinets la necessitat de baixar dels seus vehicles i continuar la ruta a peu en zones específiques.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí