Sobre l’ús dels nous vehicles 

Sobre l’ús de les bicicletes

=

Un 40,6% de la població de Catalunya és usuària de la bicicleta, és a dir, uns 2,5 milions de catalans.

=

El 27’8% dels joves de 12 a 24 anys de Catalunya són usuaris de bicicletes, mentre que el 7’9% mai o gairebé mai fan servir la bicicleta i el 5’2% no hi sap anar.

=

De la població estudiant a Catalunya, el 67% va en bicicleta al centre d’estudis.

=

Cada dia, 68.000 persones es desplacen en bicicleta pels carrers de Barcelona.

=

Al 2016 es van vendre gairebé 1,7 milions de bicicletes elèctriques a la Unió Europea, 17 vegades més que al 2006.

Sobre l’ús dels patinets elèctrics

=

La presència de patinets als carrils bici de Barcelona s’ha multiplicat gairebé per quatre respecte al 2018.

=

Un 71% dels usuaris del patinet a Barcelona fa menys d’un any que el fa servir. La meitat anaven a peu o en bici i han decidit fer el canvi.

=

Els patinets elèctrics es van veure involucrats al 2018 en 273 accidents a Espanya, produint-se 5 víctimes mortals..

=

A l'agost de 2018, a Esplugues de Llobregat, es va produir la primera mort d'un vianant per l'atropellament d'aquest tipus de vehicles..

=

Els accidents amb patinets elèctrics acostumen a estar protagonitzats per usuaris joves (29 anys de mitjana) i la principal causa és l’atropellament per turismes i autobusos (57%)..

=

El 65% dels usuaris dels patinets elèctrics circula sense protecció.

=

Un total de 7 de cada 10 espanyols creuen que els patinets suposen un perill per a la seguretat viària.

=

Un 79% demana l'ús de casc obligatori pels usuaris de patinets elèctrics i un percentatge similar vol que el vehicle disposi de timbre, llums o, fins i tot, que es matriculi..

Sobre els vehicles de mobilitat personal

=

Els vehicles de mobilitat personal van tenir la responsabilitat en el 90% dels casos, generalment per imprudències, descuits o per falta de perícia. Aquests sinistres van succeir sobretot a la calçada (33%) i a la vorera (28%), seguits a més distància pels passos de vianants (19%).

=

S'estima que actualment circulen per les ciutats espanyoles més de 20.000 vehicles de mobilitat personal.

=

Gairebé 11 milions de persones diuen estar disposats a utilitzar els vehicles de mobilitat personal com a mitjà de transport habitual i més de 2 milions asseguren tenir previst comprar-ne un en els propers mesos..

=

El 90% dels espanyols creuen que les seves ciutats “no estan preparades” per a integrar els vehicles de mobilitat personal..

=

A Europa les vendes de vehicles de mobilitat personal es dupliquen cada any: prop de 30.000 al 2017, 65.000 al 2018 i la previsió de superar els 140.000 al 2019.

Normativa dels vehicles de mobilitat personal

=

L’edat mínima per conduir un patinet elèctric és de 16 anys.

=

Ell casc és obligatori en vehicles de més de 25 kg, però és molt recomanat en la resta de casos.

=

Han de circular pels carrils bici, però no poden superar els 30 km/hora.

=

Els vianants sempre tenen prioritat.

=

Cal estacionar en espais habilitats.

14a edició del concurs

El concurs Joves i Mobilitat és un projecte educatiu que va néixer el 2007 per ajudar els estudiants d’entre 12 i 18 anys de Catalunya a reflexionar sobre la responsabilitat i els riscos que implica la conducció d’un vehicle. La profunda transformació de la societat en els últims anys i les implicacions que se’n deriven en termes de seguretat viària, necessitats quotidianes de desplaçaments i protecció de l’entorn han fet evolucionar el concurs cap a una visió molt més completa i transversal del que significa avui la mobilitat.

Per al desenvolupament del concurs, el RACC i el Servei Català de Trànsit ofereixen informació i eines didàctiques que ajuden el professorat a engrescar els alumnes i a treballar conjuntament a l’aula els temes suggerits.

Des del seu naixement, el certamen ha comptat amb la participació de 18.279 joves d’entre 12 i 18 anys que han donat la seva visió sobre la mobilitat amb un total de 12.262 treballs.