Repte #16 edició

Les ciutats i les bicis

Joves i Mobilitat edició 15: Vianants, la mobilitat més sostenible i saludable
Joves i Mobilitat | Seguretat viària i convivència

Les millors ciutats per anar amb bici

Vitòria, Sevilla, València i Barcelona són les millors ciutats per circular amb bicicleta, mentre Madrid, La Corunya i Còrdova tenen les pitjors xarxes de vies ciclistes, segons un estudi de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU)  sobre les infraestructures per a ciclistes en 14 ciutats espanyoles.

En el primer cas, les ciutats seleccionades compleixen amb els set criteris d’una xarxa ciclista útil, que ha de ser completa, contínua, uniforme, directa, recognoscible, espessa i que passi per vies principals. Les seves xarxes connecten les zones perifèriques amb el centre i permeten arribar de forma directa als punts de major interès.

En el segon cas, a les ciutats on les xarxes de les quals es poden qualificar de dolentes (Màlaga i Bilbao) o molt dolentes (La Corunya, Còrdova i Madrid), els falta connectivitat i algunes semblen concebudes per passejar més que per usar la bici com a mitjà de transport. Tampoc són prou espesses i en alguns casos abusen dels ciclocarrils. Un ciclocarril no és més que una bicicleta pintada en el sòl amb un senyal de 30 km/h i no pot considerar-se un carril bici. En una gran avinguda amb trànsit ràpid i intens, el ciclocarril no aporta suficient seguretat i no incentiva l’ús de la bici.

L’estudi de l’OCU també aborda els sistemes de lloguer de bicis implantats a les ciutats, fixant-se en la proporció de punts de lloguer respecte a la població, la seva ubicació i el preu per ús. Sevilla i València són les ciutats amb més punts de lloguer per cada 100.000 habitants, seguides de Barcelona i Sant Sebastià.

Barcelona

En els últims anys Barcelona ha fet un esforç important per incrementar la xarxa de carrils bici de la ciutat i convertir-se en una ciutat pedalable. Des del 2015 fins avui dia, s’han duplicat els quilòmetres de carrils bici arribant als 273 quilòmetres de xarxa que hi ha actualment, a més dels més de 1.500 km d’infraestructura pedalable (carrers 30, zones 30 i carrers de plataforma única).

L’augment de la infraestructura específica de carrils bici avança en paral·lel amb l’aposta de l’Ajuntament de Barcelona per consolidar la capital catalana com una ciutat 30 i fer que els conductors respectin aquesta limitació de velocitat. Avui dia, tots els carrers de la xarxa secundària de la ciutat ja tenen com a límit els 30 km/h i pròximament s’implementaran noves mesures per garantir el compliment.

Gràcies a aquest impuls, a més dels carrils bici la ciutat ja compta amb una extensa xarxa de vies pedalables amb carrers a velocitat 30, 20 o a 10 km/h, entre els quals s’inclouen les ‘superilles’ i les plataformes úniques. D’aquesta manera, sumant tots els recorreguts, carrers i carrils bici aptes per desplaçar-se amb bicicleta, Barcelona ja disposa de prop de 1.700 quilòmetres d’itineraris ciclistes a la disposició dels ciutadans.

Europa

Paquet de Mobilitat Eficient i Verda

La Comissió Europea ha proposat una revisió de la infraestructura urbana per fomentar més vianants i ciclistes com a part de l’objectiu de la UE de convertir-se en un continent amb zero emissions netes per 2050.

Si s’aprova, el Paquet de Mobilitat Eficient i Verd, es requerirà que les 424 ciutats més grans de la Xarxa Transeuropea de Transport (TINGUES-T) elaborin plans de mobilitat urbana sostenible (SUMP) centrats en aquest tipus de modes de “mobilitat activa” pel 2025.

La UE ja ha triplicat la seva despesa en projectes de ciclisme i vianants en els últims anys, invertint 2 000 milions d’euros entre 2014 i 2020.

Però el paquet de Mobilitat Eficient i Verd no té precedents, segons la Federació Europea de Ciclistes, ja que eleva el fet de caminar i el ciclisme a una prioritat política a tota la UE.

Les ciutats europees més ‘friendly’ amb les bicicletes

Des de fa ja diversos anys, l’aposta per la bicicleta és una realitat en ciutats europees com Amsterdam o Copenhaguen.

A Amsterdam, la “capital europea del ciclisme” (amb més d’un milió de bicicletes), gairebé la meitat dels viatges que es realitzen en el perímetre urbà són amb bicicleta. A la ciutat s’han creat prop de 400 quilòmetres de carril bici, nombroses zones d’aparcaments, senyals, normatives, etc. específiques per a aquest mitjà de transport. A més, poden ser transportades tant en trens com a tramvies.

A Copenhaguen, més del 60% de la població utilitza la bicicleta per desplaçar-se per la ciutat, que compta amb més de 300 quilòmetres de carrils bici completament separats de les vies per on circulen els vehicles de motor.
Altres grans ciutats com Berlín, París, Dublín, Brussel·les, Lisboa. Milà, etc. han seguit el seu camí, sobretot després de la conscienciació dels ciutadans per la salut i el medi ambient originada per la pandèmia, que ha impulsat encara més la inversió en infraestructures com a carrils bici per afavorir l’ús de les bicicletes.

Un projecte educatiu per reflexionar sobre la mobilitat

El concurs Joves i Mobilitat és un projecte educatiu que va néixer el 2007 per ajudar els estudiants d’entre 12 i 18 anys de Catalunya a reflexionar sobre la responsabilitat i els riscos que implica la conducció d’un vehicle. La profunda transformació de la societat en els últims anys i les implicacions que se’n deriven en termes de seguretat viària, necessitats quotidianes de desplaçaments i protecció de l’entorn han fet evolucionar el concurs cap a una visió molt més completa i transversal del que significa avui la mobilitat.

Per al desenvolupament del concurs, el RACC i el Servei Català de Trànsit ofereixen informació i eines didàctiques que ajuden el professorat a engrescar els alumnes i a treballar conjuntament a l’aula els temes suggerits.

Des del seu naixement, el certamen ha comptat amb la participació de més de 22.000 joves d’entre 12 i 18 anys que han donat la seva visió sobre la mobilitat amb un total de gairebé 15.000 treballs.

JOVES I MOBILITAT REPTE #17
Notícies

Noves mesures a Barcelona per millorar la convivència entre bicicletes, patinets i vianants

Barcelona, una ciutat constantment en transformació per adaptar-se als canvis en la mobilitat urbana, està implementant noves mesures per millorar la convivència entre els diferents actors del trànsit. Una d’aquestes iniciatives és la instal·lació de senyals en diversos punts estratègics de la ciutat, que indiquen als usuaris de bicicletes i patinets la necessitat de baixar dels seus vehicles i continuar la ruta a peu en zones específiques.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí