Repte #16 edició

L’accidentalitat

Joves i Mobilitat edició 15: Vianants, la mobilitat més sostenible i saludable
Joves i Mobilitat | aparcament bicicleta

Catalunya

L’any 2020, a Catalunya, 1.749 ciclistes van patir lesions a conseqüència d’un accident de trànsit; d’aquests, 141 van ser víctimes mortals o ferits greus, tal com s’indica en la següent taula:

Espanya

L’any 2020, a Espanya, els usuaris vulnerables van representar el 50% de les persones mortes per accident de trànsit (260 vianants morts; 71 ciclistes; 345 motoristes i 8 usuaris de VMP), sent el segon any consecutiu que els usuaris vulnerables suposen almenys la meitat de les víctimes mortals.

En 2020 van morir 71 ciclistes, 9 ciclistes morts menys que en 2019, distribuïts de la següent forma: 2 ciclistes més en vies interurbanes i 11 menys en vies urbanes.

Alhora, 699 ciclistes van resultar ferits hospitalitzats i 6.580 van ser ferits no hospitalitzats. Els accidents es van produir majoritàriament en vies urbanes (70%), no obstant això, el nombre major de ciclistes morts es va produir en vies interurbanes, 50, enfront dels 21 en vies urbanes.

Europa

Els ciclistes són l’únic grup d’usuaris de la via on el nombre de víctimes mortals i amb greus lesions no ha disminuït des de 2010. De cada deu morts registrats en carretera, una és d’un ciclista, augmentant a una de cada set en vies urbanes.

Entre 2010 i 2019, va augmentar el nombre de víctimes mortals en accidents de ciclistes mentre que aquestes xifres es van reduir en el cas d’altres modes de transport. En 2019, més de 2.000 ciclistes morts en el trànsit en la UE i la proporció de ciclistes greument ferits va augmentar una mitjana del 7% en 2010 al 9% en 2019.

En general, la proporció més gran de víctimes mortals amb bicicleta s’observa als països on el ciclisme és popular (per exemple, els Països Baixos, Dinamarca, Bèlgica, Alemanya).

En l’àmbit de la UE, la proporció d’homes en les morts de ciclistes és alta (82%). En països on el ciclisme és comú (per exemple, els Països Baixos, Bèlgica, Alemanya, Dinamarca), la proporció d’homes morts és inferior a la mitjana de la UE, mentre que el seu percentatge és major a Espanya, Grècia i
Portugal, on 9 de cada 10 ciclistes morts són homes.

La majoria de les morts de ciclistes ocorren en col·lisions amb vehicles de motor. No obstant això, la majoria dels ciclistes resulten greument ferits en col·lisions individuals, és a dir, en col·lisions sense la participació d’altres vehicles de motor.

Els accidents mortals de bicicleta acostumen a ocórrer durant un dia de la setmana laboral i tenen un pic estacional durant l’estiu. El nombre d’accidents mortals és el doble d’alta al juny-setembre que en els mesos d’hivern (de desembre a febrer).

Més de la meitat (58%) dels accidents mortals de ciclistes es produeixen en vies urbanes, sobretot en trams de carreteres (67%) i, en menor mesura, en els encreuaments (17%).

Un projecte educatiu per reflexionar sobre la mobilitat

El concurs Joves i Mobilitat és un projecte educatiu que va néixer el 2007 per ajudar els estudiants d’entre 12 i 18 anys de Catalunya a reflexionar sobre la responsabilitat i els riscos que implica la conducció d’un vehicle. La profunda transformació de la societat en els últims anys i les implicacions que se’n deriven en termes de seguretat viària, necessitats quotidianes de desplaçaments i protecció de l’entorn han fet evolucionar el concurs cap a una visió molt més completa i transversal del que significa avui la mobilitat.

Per al desenvolupament del concurs, el RACC i el Servei Català de Trànsit ofereixen informació i eines didàctiques que ajuden el professorat a engrescar els alumnes i a treballar conjuntament a l’aula els temes suggerits.

Des del seu naixement, el certamen ha comptat amb la participació de més de 22.000 joves d’entre 12 i 18 anys que han donat la seva visió sobre la mobilitat amb un total de gairebé 15.000 treballs.

JOVES I MOBILITAT REPTE #17
Notícies

Noves mesures a Barcelona per millorar la convivència entre bicicletes, patinets i vianants

Barcelona, una ciutat constantment en transformació per adaptar-se als canvis en la mobilitat urbana, està implementant noves mesures per millorar la convivència entre els diferents actors del trànsit. Una d’aquestes iniciatives és la instal·lació de senyals en diversos punts estratègics de la ciutat, que indiquen als usuaris de bicicletes i patinets la necessitat de baixar dels seus vehicles i continuar la ruta a peu en zones específiques.

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Organitzadors:

RACC Mobility Club | Servei Català de Trànsit

Col·laboradors:

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / Serafí