Repte #15 edició

Vianants, la mobilitat més sostenible i saludable

Joves i Mobilitat edició 15: Vianants, la mobilitat més sostenible i saludable

Vianants, la mobilitat més sostenible i saludable és el repte que planteja Joves i Mobilitat per al curs 2021-2022.

En una efemèride tan especial com la 15a edició, volíem proposar al món educatiu la reflexió sobre una temàtica també molt especial i que ens envolta cada dia a tots: el rol dels vianants a la mobilitat actual.

Aquesta nova edició del concurs Joves i Mobilitat pretén revalorar el fet de caminar i la seva projecció com a mitjà de transport que facilita una mobilitat sostenible i saludable, destacant la seva aportació al medi ambient, la salut i la interacció social que facilita a l’àmbit urbà.

A més, i des de la perspectiva que tots som vianants, els joves són actualment un dels segments de la població que més utilitza el fet de caminar com a mitjà de transport, ja sigui per desplaçar-se a l’escola o l’institut, per anar a fer esport o per gaudir de l’oci i del temps de lleure.

Tot i el seu origen mil·lenari, la creixent consciència social per una mobilitat sostenible i saludable als nostres pobles i ciutats ha donat un nou impuls a la pràctica de caminar per part dels vianants. Pobles i ciutats que també ho han possibilitat pels esforços emprats els últims anys per millorar les seves infraestructures viàries.

Però si caminar s’està convertint actualment en una de les principals opcions de transport sostenible pels seus rellevants atributs, també és cert que els vianants són els usuaris més febles del sistema viari. En un hàbitat on han de conviure amb cotxes, furgonetes, camions, autobusos, motos, VMP, bicicletes, etc., la seva seguretat depèn tant de les accions dels seus conductors com de la seva pròpia percepció de risc i la seva capacitat de prevenció d’accidents.

La mobilitat més sostenible

La mobilitat sostenible agrupa el conjunt de desplaçaments, tant de passatgers com de mercaderies, que es realitzen amb la finalitat de recórrer la distància des del lloc d’origen fins al de destinació reduint els efectes negatius en el medi ambient. La mobilitat que a la ciutat es considera sostenible abasta tant el transport públic (autobusos elèctrics o zero emissions, metro, tren o tramvia) com el privat (vianants, bicicleta, patinet o vehicle elèctric, entre altres).

Nen vianant amb motxilla

Els drets dels vianants

La Carta Europea dels Drets dels Vianants va ser aprovada pel Parlament Europeu el dia 12 d’octubre del 1988 en forma de resolució (Diari Oficial de les Comunitats Europees, núm. C 290/52 del 14/11/88).

La mobilitat més saludable

Com a part d’un nou estil de vida, la mobilitat saludable promou el transport actiu que comporta activitat física, com anar a peu o amb bicicleta, alhora que permet reduir el nombre de vehicles privats i el risc d’accident de trànsit.

Durant molts anys, l’ús massiu de mitjans de transport motoritzat per part de les persones usuàries ha generat un alt nivell d’inactivitat física que pot afectar la seva salut, amb la proliferació de malalties cardiovasculars, ansietat, diabetis i obesitat, entre altres.

La pràctica de la mobilitat saludable té en compte aquests efectes sobre la salut i també sobre el medi ambient, amb la reducció del soroll i dels compostos contaminants emesos pels vehicles de motor, com són els òxids de nitrogen, les partícules sòlides, els hidrocarburs, el monòxid de carboni i el diòxid de sofre. O del CO2, un dels principals gasos amb efecte d’hivernacle responsables del canvi climàtic.

La mobilitat més segura?

Ser vianant és segur? Com a mitjà de transport, caminar és segur? La mobilitat a peu és la més segura, o la menys segura?

La veritat és que anar a peu es considera un dels sistemes de desplaçament més febles existents a la via pública, però veiem què diuen les estadístiques sobre el tema.

Segons l’Anuari de l’SCT del 2019 (l’últim editat), dels accidents de trànsit que es produeixen en zones urbanes, el 46% de les morts i el 15% dels ferits corresponen a vianants.

De les 22.442 víctimes (morts i ferits) en zones urbanes, l’1,21% tenia entre 0 i 4 anys; l’1,59% entre 5 i 9 anys; l’1,72% entre 10 i 14 anys; i el 5,56% entre 15 a 19 anys.

Per tipologia d’accident, el 2019 es van produir a les zones urbanes de Catalunya un total de 336 atropellaments. En només deu anys (2010-2019), el total acumulat ha estat de 3.791 atropellaments.

Sabies que...?

Caminar és el mitjà de transport més natural i propi de l’ésser humà i el més utilitzat.

T’oferim algunes dades sobre els desplaçaments a peu, els perfils dels vianants i l’accidentalitat.

Joves i Mobilitat | Dona i home vianants

Els beneficis de caminar

Entre altres, els beneficis que obtenen els vianants quan caminen són els següents:

=

Contribueix a millorar la condició física i la salut de la persona, i el risc de lesions és molt baix.

=

És una activitat fàcil que es pot practicar en qualsevol moment del dia i en qualsevol època de l’any.

=

No cal material esportiu complementari. Només cal dur vestuari i calçat adequats i confortables.

=

No calen instal·lacions específiques per caminar.

=

És un mode de transport alternatiu a l’automòbil.

=

Contribueix a l’estalvi energètic.

=

Permet estalviar diners en benzina.

=

Fomenta un coneixement millor de la ciutat.

=

Afavoreix les relacions socials i la convivència.

Tipologia dels vianants

Els desplaçaments a peu dels vianants són imprescindibles per anar avançant cap a una mobilitat més sostenible i saludable, ja que és:

=

El mitjà de transport amb menys impacte mediambiental (zero contaminant).

=

El més econòmic (no costa diners).

=

El més eficient (no consumeix energia).

=

El més equitatiu (gairebé tothom ho pot utilitzar).

=

El que més beneficis aporta a la salut de les persones (fomenta l’activitat física).

15a edició del concurs

El concurs Joves i Mobilitat és un projecte educatiu que va néixer el 2007 per ajudar els estudiants d’entre 12 i 18 anys de Catalunya a reflexionar sobre la responsabilitat i els riscos que implica la conducció d’un vehicle. La profunda transformació de la societat en els últims anys i les implicacions que se’n deriven en termes de seguretat viària, necessitats quotidianes de desplaçaments i protecció de l’entorn han fet evolucionar el concurs cap a una visió molt més completa i transversal del que significa avui la mobilitat.

Per al desenvolupament del concurs, el RACC i el Servei Català de Trànsit ofereixen informació i eines didàctiques que ajuden el professorat a engrescar els alumnes i a treballar conjuntament a l’aula els temes suggerits.

Des del seu naixement, el certamen ha comptat amb la participació de prop de 20.000 joves d’entre 12 i 18 anys que han donat la seva visió sobre la mobilitat amb un total de gairebé 13.000 treballs.